Het VALIDIV-project, voluit 'Valorising Linguistic Diversity in Multiple Contexts of Primary Education in Flanders', was een initiatief gericht op het benutten van meertaligheid in het Vlaamse basisonderwijs. Het project had als doel scholen aan te moedigen om talige diversiteit als een troef te zien, met de bedoeling de kloof tussen leerlingen met Nederlands als moedertaal en anderstalige leerlingen te verkleinen. Daarnaast streefde VALIDIV ernaar het taalbewustzijn en het welzijn van alle leerlingen te verhogen, scholen te ondersteunen bij het implementeren van een effectief taalbeleid en leerkrachten te helpen meertaligheid didactisch in te zetten.
Binnen het project, dat tussen 2012 en 2015 liep, werden instrumenten ontwikkeld waarmee de bestaande taaldiversiteit in het Vlaamse en Brusselse basisonderwijs volop benut kon worden. Zo is er bijvoorbeeld E-Validiv, een online meertalige leeromgeving die leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar meeneemt op ontdekking in verschillende thema’s rond wereldoriëntatie. Naast dat ‘valorisatiedeel’ was er ook een wetenschappelijk luik in het Validiv-project, waarin niet alleen onderzocht werd hoe effectief de ontwikkelde instrumenten waren, maar ook wat de bepalende factoren en de gevolgen waren van het al dan niet benutten van taaldiversiteit in de basisschool. De onderzoekers deden daarvoor kwantitatief en kwalitatief onderzoek in een 60-tal scholen in Brussel, Gent en de Limburgse mijngemeenten.
In het boek Haal meer uit meertaligheid worden de conclusies en inzichten uit het onderzoek samengebracht.