Ontdek hoe je van meertaligheid in jouw klas een kracht maakt!
Leer hoe je thuistalen functioneel inzet, interactie stimuleert en de taalontwikkeling van elke leerling verrijkt. Ga aan de slag met inspirerende ideeën, praktische tips en materialen voor een inclusieve leeromgeving.
Het kan als leerkracht heel onwennig voelen als je leerlingen onderling talen spreken die je zelf niet begrijpt. Misschien heb je zelfs het gevoel dat je daardoor geen controle meer hebt over wat ze precies aan het doen zijn in de klas. Dat gevoel is normaal, maar het mag geen reden zijn om thuistalen dan maar te verbieden in de klas. Het is immers perfect mogelijk om aan dat gevoel van controleverlies iets te doen: door in te pikken op de gesprekken van leerlingen en te vragen waar ze over bezig zijn of wat ze precies aan het doen zijn, hou je grip op wat er in je klas gebeurt en toon je als leerkracht meteen ook je interesse. Laat leerlingen op het einde van de opdracht ook telkens een terugkoppeling geven in het Nederlands, zodat ze de transfer maken van de thuistaal naar het Nederlands en je kunt nagaan of de opdracht tot een goed einde is gebracht.