Hoe stimuleer je talen?

Meertaligheid in de klas afb 2

Werken aan een sterke taalontwikkeling, dat is een opdracht voor elke leraar op school. Maar hoe kun je taalkrachtig onderwijs bieden aan je leerlingen? Welke didactische keuzes moet je als leraar maken om tot effectieve taalpraktijken te komen? En welke plaats kan meertaligheid daarin hebben? De zeven didactische principes voor taalkrachtig onderwijs van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) vormen een goede basis om op die vragen te antwoorden. Ze zijn geformuleerd op basis van wetenschappelijk onderzoek, en bij elk van de zeven principes kan inzetten op meertaligheid een krachtige rol spelen. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder overlopen we elk van de zeven principes, met een specifieke blik op meertaligheid.

  1. Positief talige grondhouding
  2. Contextrijk
  3. Functioneel
  4. Interactief
  5. Ondersteuning
  6. Impliciet en expliciet
  7. Kansen tot reflectie

 

"In de video Spreekkansen creëren zie je het voorbeeld van een nagebouwde betaalautomaat waar kleuters met elkaar in gesprek gaan over geld afhalen. Wij hebben dat idee toegepast binnen het thema ‘restaurant’. Kinderen moeten bellen om te reserveren, wachten aan de balie, naar hun plaats gaan … Al die verschillende stapjes lokken taal uit. "
Johan Ondersteuner in de derde kleuterklas

Video: Spreekkansen creëren in meertalige klassen

Video spreekkansen in meertalige klassen
Handboek taalgericht vakonderwijs

Handboek taalgericht vakonderwijs

Interactie is één van de drie pijlers van taalgericht vakonderwijs, naast context en taalsteun. Het Handboek taalgericht vakonderwijs geeft je inzicht in de theorie en veel voorbeelden om aan de slag te gaan met taalgerichte vakdidactiek. 

Materiaal in de kijker

Moedertaal in NT2

Professionaliseren

MoedINT2

Wie Nederlands leert als tweede taal, stuit op algemene én moedertaalspecifieke struikelblokken. Om NT2-docenten hierbij te helpen, ontwikkelden taalkundigen van de Universiteit Utrecht een app met overzichten van taalverschillen tussen het Nederlands en veel voorkomende moedertalen.

Taal in de kleuterklas

Professionaliseren

Taal in de kleuterklas

"Taal in de kleuterklas" bundelt inspirerende praktijktips, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar kwalitatief en inspirerend kleuteronderwijs.

Volop taal

Professionaliseren

Volop taal

Volop taal is een handboek taaldidactiek voor het lager onderwijs waarin wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs concreet vertaald worden in de praktijk aan de hand van zeven didactische principes.

Voluit taal

Professionaliseren

Voluit taal

Voluit taal is een handboek didactiek Nederlands voor het secundair onderwijs waarin wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs concreet vertaald worden in de praktijk aan de hand van zeven didactische principes.