Meertalige kinderen groeien op en leren taal in een brede leer- en leefomgeving. Taal leer je immers niet alleen op school, maar ook thuis, in de kinderopvang, in de vrije tijd en met hulp van professionele partners. Die taalleeromgeving wordt nog krachtiger wanneer organisaties nauw samenwerken en hun expertise bundelen, van zorgen tot een warme overgang tussen opvang en school tot het CLB of een logopedist inschakelen als je je zorgen maakt over een leerling. Hoe vlotter die samenwerking verloopt, hoe beter we meertalige kinderen én hun gezinnen kunnen ondersteunen — in álle contexten waarin ze opgroeien.
Heb je leerlingen in je klas bij wie je het gevoel hebt dat de taalontwikkeling (te) traag of moeizaam verloopt? Weet dan vooral dat het perfect normaal is dat de ene leerling meer tijd nodig heeft om een (nieuwe) taal onder de knie te krijgen dan een andere. Heel wat factoren spelen bij taalontwikkeling immers een rol, en zeker voor kinderen die met meerdere talen opgroeien, is het bijvoorbeeld perfect normaal dat het wat langer duurt om nieuwe woordenschat op te pikken. Probeer leerlingen over wie je je zorgen maakt goed te observeren en op te volgen, en ga in gesprek met collega’s (zoals de zorgcoördinator of de CLB-medewerker) en de ouders om meer informatie te verzamelen. Zij kunnen je helpen inschatten of gespecialiseerde hulp noodzakelijk is.