Wanneer schakel je professionele hulp in?

Professionele hulp

Wanneer spreken we van problematische taalverwerving?

Bij jonge kinderen die een taal aan het leren zijn, verloopt de ontwikkeling zelden volgens een vast stramien. Sommige kinderen beginnen pas laat te praten, anderen mengen talen door elkaar of maken veel fouten in zinsbouw en uitspraak. Dergelijke signalen lijken op het eerste gezicht misschien verontrustend, maar zijn vaak volkomen normaal in een meertalige ontwikkeling.

Heb je toch het gevoel dat er meer aan de hand is? Ga dan in gesprek met de ouders en breng samen de kennis van de thuistaal in kaart. Betrek eventueel ook een collega, een zorgcoördinator of een CLB-medewerker. Zij kunnen bijvoorbeeld mee observeren in de klas. Je kunt ook zelf observeren, en vragen of iemand tijdelijk jouw klas kan overnemen om je daar de ruimte voor te geven.

Neem de tijd om goed te kijken en wees geduldig. Dwing een kind niet om te spreken, maar blijf praten en reageer positief op elke poging tot communicatie. Zo geef je taal alle kansen om zich te ontwikkelen.

Taalachterstand of taalstoornis?

Blijft de ongerustheid duren, dan kan professioneel advies helpen. Zeker bij meertalige kinderen is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan. Een taalachterstand in één taal of variëteit betekent niet automatisch dat er sprake is van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Een TOS doet zich namelijk voor in álle talen of variëteiten die het kind leert.

Toch wordt vandaag nog vaak gewerkt met testen die enkel ontwikkeld zijn voor Nederlandstalige, eentalige kinderen. Die geven geen volledig beeld bij meertalige kinderen. Om een juiste inschatting te maken, is het nodig om alle talen van het kind in kaart te brengen. Daarbij helpt een dynamische diagnostiek, die rekening houdt met de verschillende snelheden waarmee kinderen talen verwerven.

De kracht van meertalige diagnostiek

Bij een taalstoornis ondervindt een kind moeilijkheden in zowel de moedertaal als in andere talen. Bij een taalverschil gaat het meestal om een achterstand in de tweede taal, die nog in ontwikkeling is. Het verschil tussen beide vraagt om een grondige, meertalige aanpak. Dat noemen we meertalige diagnostiek.

Meertalige diagnostiek is een specifieke expertise. Op de website van Taalbrug vind je een databank met logopedisten en taalanalisten die hierin gespecialiseerd zijn.

Meertaligheid en taalstoornissen

Meertaligheid en taalstoornissen

Deze pagina voor leerkrachten belicht de verschillen tussen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en een taalachterstand, met specifieke aandacht voor het herkennen van deze verschillen bij meertalige kinderen.

Materiaal in de kijker

Taalbrug

Professionaliseren

Taalbrug

Taalbrug is een project van de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More dat inzet op taaldiagnostiek bij meertalige kinderen.

Protocol taaldiagnostiek bij meertalige kinderen

Professionaliseren

Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen

Het protocol voor taaldiagnostiek helpt logopedisten om bij meertalige kinderen (4-8 jaar) een taalontwikkelingsstoornis te onderscheiden van een blootstellingsachterstand. Daarnaast biedt het concrete tips voor verder onderzoek en advies aan ouders en leerkrachten.