Hoe ondersteun je het jonge meertalige kind?

Het jonge meertalige kind

Een sterke start voor meertalige kinderen

Meertaligheid begint niet op school, maar thuis – vaak al vanaf de geboorte. Sommige kinderen gaan naar de kinderopvang, anderen pas later naar school, maar allemaal brengen ze hun thuistalen mee. Die talen zijn een waardevol deel van hun identiteit én vormen een stevige basis voor hun verdere taalontwikkeling. Hoe vroeger we daarop inspelen, hoe sterker hun start.


Kind & Gezin, het Vlaams aanspreekpunt voor ouders met jonge kinderen, ondersteunt gezinnen bij die meertalige ontwikkeling. Tijdens consultaties wordt de taalontwikkeling van kinderen opgevolgd tot de leeftijd van 2,5 jaar. Als dat nodig is, verwijzen medewerkers door naar een arts. Ouders die zich zorgen maken over de taalontwikkeling van hun kind of vragen hebben over meertalig opgroeien, kunnen terecht in het consultatiebureau. Kind & Gezin biedt ook een brochure en een werkboekje aan over meertalig opvoeden.


Kinderen die naar de kinderopvang gaan werken daar al volop aan communicatie, interactie en taalstimulering. Door in te zetten op warme relaties, rijke taalprikkels en het erkennen van thuistalen, bouwen begeleiders mee aan een stevige taalfundering. Die vroege ervaringen in de eerste levensjaren zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling op school.
 

Meertalig opvoeden in ons gezin kameleonboekje

Meertalig opvoeden in ons gezin

Dit uitklapboekje van Kind & Gezin helpt ouders een meertalige opvoeding vorm te geven. Aan de hand van vragen zoals 'Wie spreekt welke taal?' en 'Wat zijn de wensen van de familie?' krijgen ze inzicht in hun taalkeuzes.

Afstemmen voor een sterke start

Wanneer een kind de stap naar de kleuterschool zet, is het belangrijk dat die overgang zo soepel mogelijk verloopt. Dat lukt het best als er een doorgaande lijn is tussen kinderopvang en kleuterschool. Als begeleiders en leerkrachten met elkaar praten, informatie delen en afstemmen op elkaars aanpak, dan krijgt het kind een herkenbare, veilige leeromgeving.


Zowel in de opvang als op school kun je op eenzelfde manier met meertaligheid omgaan: thuistalen benoemen, verwelkomen en zichtbaar maken in de klas. Dat kan met foto’s, boekjes in verschillende talen, woordkaartjes of verhalen die ouders mee aanbrengen. Zulke kleine ingrepen maken een groot verschil: het kind voelt zich gezien, begrepen en welkom — in álle talen waarmee het opgroeit.
 

NLS4 E02 2

Hoe ga je om met meertalige kinderen in de kinderopvang?

In deze aflevering van de podcast Kletsheads gaan onderzoeker Anne-Mieke Thieme en twee pedagogische medewerkers met veel ervaring met meertalige kinderen op zoek naar antwoorden.

Reflectiewaaier omgaan met meertaligheid in de kinderopvang

Reflectiewaaier omgaan met meertaligheid in de kinderopvang

Professionals in de kinderopvang krijgen in deze reflectiewaaier kennis en tools aangereikt om kinderbegeleiders te versterken in het werken binnen een meertalige context.

Samenwerken met ouders als sleutel

Ouders zijn partners in het verhaal. Zij kennen hun kind als geen ander en kunnen veel vertellen over het talige thuismilieu waarin hun kind opgroeit. Door ouders actief te betrekken — via onthaalgesprekken, meertalige boekjes of activiteiten, of gewoon een luisterend oor — bouw je een vertrouwensband op. Ook dat is essentieel voor een succesvolle samenwerking tussen opvang, school en gezin.

Een school kan bovendien een ontmoetingsplaats zijn voor meertalige ouders: een plek waar ze zich welkom voelen, ervaringen kunnen delen en samen kunnen bouwen aan de leeromgeving van hun kind.

Een gedeelde visie op meertaligheid, gedragen door alle betrokkenen, maakt het verschil. Het vraagt om communicatie, afstemming en openheid. Maar het resultaat is krachtig: een kind dat zich veilig voelt, zich begrepen weet en volop kansen krijgt om te groeien — in alle talen die het spreekt.

Materiaal in de kijker

Meertalig opvoeden in ons gezin kameleonboekje

Professionaliseren

Meertalig opvoeden in ons gezin

Dit uitklapboekje helpt ouders een meertalige opvoeding vorm te geven. Aan de hand van vragen zoals 'Wie spreekt welke taal?' en 'Wat zijn de wensen van de familie?' krijgen ze inzicht in hun taalkeuzes.

Logo kind en gezin

Professionaliseren

Taal en meertaligheid bij het jonge kind: informatie en tips

Ouders hebben vaak vragen over de taalontwikkeling van hun kind, vooral als de ontwikkeling daarvan niet vlot verloopt. Deze visietekst is een eerste stap om de ondersteuning voor kinderen, ouders en hun omgeving te verbeteren, met als doel een actieplan te formuleren voor de kinderopvang en preventieve gezinsondersteuning.