Als je de eerste effecten ziet van de acties uit je taalbeleid, kan dat voor een enorme boost zorgen. Vergeet daar zeker niet van te genieten en die kleine successen te vieren. Wees je er echter ook van bewust dat die eerste resultaten niet zomaar een garantie zijn voor blijvende verandering. Het vergt een volgehouden inspanning om nieuwe manieren van werken ook ingebed te krijgen in de schoolcultuur. Bovendien is er meestal ook veel tijd nodig om echt de vruchten van je werk te plukken en de vooropgestelde doelen te bereiken. Veel effecten zijn immers moeilijk meetbaar of komen pas na meerdere jaren naar boven.
Het is belangrijk om als kernteam samen met het volledige schoolteam zowel het proces als de resultaten te evalueren. Wat werkt? Wat kan beter? Hebben we onze doelen bereikt? Een open en constructieve evaluatie helpt om sterktes, drempels en kansen in kaart te brengen. Jouw rol als begeleider is hierin cruciaal: wees ondersteunend, transparant en stuur kordaat bij waar nodig.
Bespreek de conclusies breed. Wat goed werkt, leg je vast. Wat nog beter kan, stuur je bij. Wat niet werkt, laat je los. Stem het taalbeleidsplan hierop af en blijf het team motiveren.