Om werk te maken van een sterk taalbeleid dat ook echt effect heeft in de praktijk, is het van belang om vier succesfactoren voor ogen te houden: een taalbeleid moet duidelijk, onderbouwd, gedeeld en gedragen zijn.
Duidelijk betekent dat iedereen op en rond de school goed weet waar taalbeleid precies over gaat en wat er in het taalbeleid van de school staat. Er zijn immers zoveel mogelijke acties dat je vaak het risico loopt om een taalbeleid te overladen, zodat het op den duur niet meer duidelijk is wat nu de precies de bedoeling ervan is. Denk daarom van bij de start goed na over wat er nu al goed loopt in het (taal)onderwijs op school en waar er werkpunten of kansen liggen, over wat de leerlingen en de leraren nodig hebben, en over welke doelen je wil bereiken. Zo bepaal je prioriteiten en kun je een heldere lijn uitzetten.
Onderbouwd houdt niet alleen in dat het taalbeleid van je school steunt op wetenschappelijke inzichten, maar ook (en vooral) dat het gebaseerd is op je eigen schoolcontext. Daarvoor is een goede beginsituatieanalyse (zie hieronder) cruciaal. Enkel zo vermijd je immers dat je een taalbeleid vooral baseert op buikgevoel of traditie, waarbij je de dingen gewoon verder blijft doen omdat je ze nu eenmaal altijd al zo hebt gedaan.
Gedeeld wil zeggen dat het volledige schoolteam betrokken wordt bij het opstellen, implementeren en evalueren van het taalbeleid op school. Zo zorg je ervoor dat je taalbeleid inspeelt op de volledige realiteit van je school, en dat elke leraar weet waar het taalbeleid precies over gaat. Het is daarom van belang om een gedeelde visie te ontwikkelen als het gaat om taalbeleid, met concrete doelen die haalbaar zijn en door elke leraar vertaald kunnen worden naar concrete acties in de klas. Om van een gedeeld taalbeleid te kunnen spreken, is het daarnaast ook belangrijk om ouders, leerlingen en partners buiten de school (CLB’s, bibliotheken, logopedisten, ondersteuners…) te betrekken.
Gedragen houdt tot slot in dat het taalbeleid ook echt eigendom is van de volledige school: iedereen is er ambassadeur van en draagt dat eigenaarschap mee uit. Een gedeeld taalbeleid, waarbij je iedereen bevraagt en betrekt bij het uitwerken van een taalbeleid, is dus in zekere zin een voorwaarde voor een gedragen taalbeleid. Als je je niet betrokken voelt bij het uitwerken van het taalbeleid, zal het immers moeilijk zijn om er de meerwaarde van te zien en er een ambassadeur van te zijn.