Iedere organisatie die met kinderen en jongeren werkt, wil goed communiceren met elke ouder. Zo blijven zij op de hoogte van hoe het gaat met hun kind en van de afspraken. Toch is het niet altijd makkelijk om alle ouders te bereiken, zeker als hun leefwereld sterk verschilt van die van jou of jouw organisatie. Soms spreken ouders weinig of geen Nederlands, maar er zijn evengoed Nederlandstalige ouders die minder vertrouwd zijn met de schooltaal en het daardoor ook uitdagend vinden om met de school of met leraren te communiceren.
De thuistaal positief waarderen en inzetten kan helpen om ouders meer te betrekken. Zowel scholen als ouders hebben immers hetzelfde doel: een succesvolle schoolcarrière voor hun kinderen. Ouders vinden het belangrijk om te weten hoe het gaat met hun kind, maar voelen zich soms talig niet sterk genoeg of vermijden het contact met de school uit onzekerheid. Dit kan leiden tot misverstanden. Door de thuistaal een plaats te geven in de communicatie, voelen ouders zich meer aangesproken en welkom op school. Ze zijn minder geremd om te communiceren en bouwen een vertrouwensband op met de school. Dit vertrouwen motiveert hen om een positieve houding tegenover de school en de leerkrachten aan te nemen, wat ook het welzijn van hun kinderen ten goede komt.
Leerkrachten die een positieve houding hebben ten opzichte van thuistalen, kunnen ouders beter stimuleren om thuis een positief klimaat te creëren rond het Nederlands. Zelfs met een beperkte kennis van de taal kunnen ouders veel betekenen. Leerkrachten spelen hierin een belangrijke, bemoedigende rol. Als zij de thuistaal een actieve en zichtbare plaats geven op school en in hun klas, voelen meertalige ouders zich gewaardeerd en beseffen ze dat een sterke basis in de thuistaal helpt bij de Nederlandse taalontwikkeling. Dit maakt het ook makkelijker om ouders te informeren over de klaswerking en hoe ze hun kinderen in hun taalontwikkeling kunnen ondersteunen.
Scholen die de thuistaal een plaats geven in hun werking, kunnen meertalige ouders ook actiever betrekken bij activiteiten zoals voorlezen, koken, uitstappen begeleiden of vertalen. Dit versterkt niet alleen de band tussen ouders en school, maar ook het zelfvertrouwen en de erkenning van ouders in hun expertise en identiteit.
Het is niet nodig om als begeleider zelf alle talen te kennen. Je kan bijvoorbeeld een tolk inschakelen bij oudercontacten of andere belangrijke gesprekken. Ook digitale technologie biedt vandaag veel mogelijkheden om te vertalen.