Materialenbank

Laat je informeren of inspireren door de materialen in deze databank!

In de materialenbank vind je concrete methodieken, publicaties, folders, studies, boeken en lesmaterialen, die je kunnen helpen om meertaligheid een plaats te geven in jouw praktijk. Om de materialen te vinden die jou interesseren, kun je de zoekfunctie hieronder gebruiken, of de filters die je links terugvindt. Gewoon wat rondkijken? Dan kun je hieronder ook door de volledige lijst scrollen. Veel lees- en kijkplezier!

Heb je zelf een suggestie voor een materiaal dat nog niet in onze databank zit? Vul dan dit formulier in, en laat het ons weten! Vond je ergens een foutje of is er iets anders aan de hand met een van de materialen? Dan mag je ons dat ook altijd melden per mail.

36 resultaten gevonden

Aan de slag met meertaligheid in jouw klas: posters met tips voor kleuter, lager en secundair

Op zoek naar enkele leuke tips om bij jou in de klas met meertaligheid aan de slag te gaan? Naar aanleiding van de Dag van de Thuistaal (jaarlijks op 21 februari) ontwikkelde Onderwijscentrum Gent enkele posters met concrete tips voor het ...

Meer info

Checklist Functioneel meertalig leren

Wil je aan de slag met functioneel meertalig leren bij jou op school, of ben je daar al volop mee bezig en wil je er verder in groeien, dan kan wat inspiratie zeer welkom zijn. Het concept ‘functioneel meertalig leren’ werd...

Meer info

Draaiboek 'Ex-OKAN-leerlingen op school: naar een schoolbrede aanpak'

Ben je als secundaire school op zoek naar ondersteuning om je beleid en aanpak rond ex-OKAN-leerlingen te stroomlijnen? Dan kan dit draaiboek je zeker op weg helpen om een schoolbrede aanpak uit te werken. Het is een document dat werd ...

Meer info

Economie - tips voor taalondersteuning

In dit document vind je een aantal tips om taalondersteuning te bieden aan nieuwkomers in de les economie.

Meer info

Frans - Evaluatiefiche vaardigheden

Met deze evaluatiefiche kun je de taalvaardigheid Frans van een (ex-)OKAN-leerling in kaart brengen, na een beperkte instapcursus. De fiche is in Wordformaat en laat zich dus makkelijk aanpassen aan je aanpak en de context van de leerling.

Meer info

Functioneel meertalig leren in de praktijk: drie posters voor in de klas

Maak functioneel meertalig leren zichtbaar bij jou op school en in de klas, met deze drie posters. Win de bingo door meertalige activiteiten te doen, knip meertalige uitdagingen uit en ga ze aan met je leerlingen, of leer bij over ...

Meer info

Hoe communiceer je met ouders? Tips voor scholen

Huis van het Nederlands Brussel heeft in samenwerking met Onderwijscentrum Brussel twee handige gidsen ontwikkeld, met concrete tips voor scholen over hoe ze kunnen communiceren met anderstalige ouders. Voor het basis- en het secundair onderwijs werden twee aparte gidsen ontwikkeld. ...

Meer info

Inspiratiegids 'Taalstimulering Nederlands buiten de school'

In de inspiratiegids ‘Taalstimulering Nederlands buiten de school’ lees je alles over taalgericht spelen. Taalgericht spelen is diepgaand inzetten op taalsteun in een activiteit die op een doordachte manier begeleid wordt en in een context die voeding geeft aan spel- ...

Meer info

Kijkwijzer Functioneel meertalig leren

Wil je aan de slag met functioneel meertalig leren bij jou op school, of ben je daar al volop mee bezig en wil je er verder in groeien, dan kan wat inspiratie zeer welkom zijn. Het concept ‘functioneel meertalig leren’ werd...

Meer info

Leerlijn alfabetisering voor nieuwkomers in OKAN/ISK

Welke stappen nemen analfabete leerlingen in de onthaalklas (OKAN)? Hoe leren leerlingen snel lezen en schrijven in het Latijnse schrift, zodat ze mee kunnen doen aan de lessen voor gealfabetiseerde leerlingen? Met de *Leerlijn alfabetisering ISK** krijgen leraren een handreiking ...

Meer info

Leren leren

Zelfstandig werken en studeren is voor veel jongeren een lastige opgave, en dat geldt bij uitstek voor nieuwkomers die nog volop bezig zijn met hun eerste stappen in het Nederlands. Voor hen zijn overzichten en visualisaties des te belangrijker. Op ...

Meer info

Meertaligheid, een troef! Inspirerend werken met meertalige kinderen op school en in de buitenschoolse opvang

Steeds meer kinderen worden in een andere taal dan het Nederlands opgevoed. Hun talenrijkdom is geen struikelblok, maar net een bron voor leren en een onmisbaar startpunt voor het snel en efficiënt verwerven van het Nederlands als schooltaal. Wie d...

Meer info

Meertaligheid op het speelplein

Ben je als speelpleinanimator op zoek naar tips om de interactie in een meertalige speelcontext te verhogen? Dan vind je op de website van VDS (Vlaamse Dienst Speelpleinwerk) tal van nuttige tips, voorbeelden, ondersteuningsmateriaal en veel inspiratie.

Meer info

Meertaligheid op school is geen ideologie, het is een realiteit én een troef

Artikel Een opiniebijdrage vanuit Onderwijscentrum Gent over de meertalige realiteit in Gent, naar aanleiding van de reacties op de nota van GO! over hun visie op meertaligheid. ‘Meertaligheid is een realiteit in ons onderwijs, en het is ook een troef, ...

Meer info

Meertaligheid stimuleren bij ouders en kinderen. Tips voor leerkrachten en schoolteams

Leerkrachten zien de school als een plaats waar kinderen op een zo kort mogelijke tijd Nederlands moeten leren. Maar ze zijn vaak nog te weinig voorbereid op de meertalige context waarin ze lesgeven. Meertalige ontwikkeling kent een aantal kenmerken die ...

Meer info

Meertaligheid stimuleren in de vrije tijd. Tips voor monitoren

Cruciaal voor taalstimulering in de vrije tijd zijn talensensibilisering en een positieve omgang met meertaligheid. Talensensibilisering is een mooie aanleiding om op een speelse manier de brug te slaan van talige en culturele diversiteit naar de verwerving van het Nederlands. ...

Meer info

Nieuwe meertalige toetspraktijken in het rekenonderwijs

Hoe kunnen we een eerlijkere toetscultuur creëren voor nieuwkomers in het Nederlandse rekenonderwijs? Naar die vraag is binnen het 2-jarige onderzoeksproject “Multi-assessment: meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen” onderzoek gedaan. De praktijkopbrengsten zijn nu verzameld in de publicatie “Nieuwe meertal...

Meer info

Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs: geen 'apart' verhaal

Pedagogisch cahier Steeds meer basisscholen onthalen anderstalige nieuwkomers. Onthaalleerkracht, klasleerkracht, zorgcoördinator, directeur… het hele schoolteam werkt samen aan optimale ontwikkelingskansen voor deze kinderen. Het onthaalonderwijs is immers geen apart verhaal maar een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele schoolteam. Terecht ste...

Meer info

Praat met uw kind

Poster met tips (Nederlands en Turks) Deze poster, die in samenwerking met het iCLB Gent werd ontwikkeld, biedt concrete taaltips voor Nederlandstalige en Turkstalige ouders.

Meer info

Ruimte voor nieuwe talenten

Maak op je school een meerjarenplan voor nieuwkomersleerlingen en gebruik de moedertaal van een leerling als opstapje voor het leren van Nederlands én andere vakken. Dat zijn twee belangrijke aanbevelingen uit de handreiking ‘Ruimte voor nieuwe talenten’. De brochure helpt leerk...

Meer info

Themanummer Meertaligheid

Signaal (nr. 79) Het vaktijdschrift Signaal van Sig (Sterk In Grenzen Verleggen) vzw, bracht een themanummer uit over hulp en therapie aan meertalige kinderen. Het nummer belicht het thema vanuit verschillende perspectieven met aandacht voor spel- en taalontwikkeling. Er worden handvatten ...

Meer info

Taal begint thuis

website Ouders kunnen veel doen om de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren. Maar wat precies? Om daarbij ondersteuning te bieden, ontwikkelde de gemeente Amsterdam in 2012 het Taaltips-programma, dat in 2016 doorging onder de naam ‘Taal begint thuis’. Het programma wordt ...

Meer info

Taalmaatjes

Taalmaatjes is een ouderbegeleidingsprogramma voor logopedisten. De logopedist gaat samen met ouders op een laagdrempelige manier aan de slag om de communicatie en taal van het kind te stimuleren. Dit kan zowel individueel als in groep. De oudercursus biedt de ...

Meer info

Taalondersteuning voor volwassen vluchtelingen - 57 tools

Geef je les aan anderstalige nieuwkomers en volwassen vluchtelingen of ben je hierbij betrokken? De Raad van Europa ontwikkelde voor jou een toolkit met 57 instrumenten en hulpmiddelen. Het materiaal gaat onder meer over de geopolitieke en juridische achtergrond bij migratie ...

Meer info

Talensensibilisering in het kleuter- en lager onderwijs. Tips voor de klas- en schoolpraktijk

In deze brochure wordt korte informatie gegeven over wat talensensibilisering inhoudt, wat de doelen ervan zijn, binnen welke eindtermen je eraan kan werken en hoe het past binnen het talenbeleid van je school. In de brochure staan een reeks tips ...

Meer info

10 tips om een spel uit te leggen aan anderstaligen

Een spel uitleggen aan kinderen en jongeren die nog volop bezig zijn met hun eerste stappen in het Nederlands: evident is het niet. Op de website van Wereldspelers vind je 10 tips die je op weg kunnen helpen. Traag en duidelijk ...

Meer info

TO-TAAL - toolbox met methodieken rond talenbeleid

Het project TO-TAAL werkt aan het taalbeleid in Limburg, om zo leerlingen en leerkrachten te laten groeien in taalkracht en welbevinden. Binnen het project werkt een toolbox ontwikkeld, die naast theoretische achtergrond en tips & tricks ook 9 methodieken omvat die ...

Meer info

Toetstaal - meerkeuzevragen - tips voor leerlingen en leerkrachten

Wanneer het tijd is voor toetsen of examens, is het zeker bij kinderen die het Nederlands nog volop aan het verwerven zijn van belang om goed te kijken naar hoe je als leerkracht je vragen stelt, en wat voor vragen ...

Meer info

Toolkit 'Oefenkansen Nederlands: ouders betrekken en versterken'

Deze toolkit geeft inspiratie, praktische tips en ondersteuning aan secundaire scholen die een oefenkans Nederlands willen opstarten voor ouders. In een oefenkans Nederlands worden zoveel mogelijk spreekkansen gecreëerd, zodat deelnemers de kans krijgen om het Nederlands actief te oefenen. D...

Meer info

Trek je talige schoenen aan

Projectboek Het projectboek ‘Trek je talige schoenen aan!’ is een aanzet voor coördinatoren en animatoren van vrijetijdsinitiatieven om bewuster te worden van de talige (interactie)mogelijkheden binnen hun werking en die geleidelijk aan spontaan toe te passen. Het eerste deel ...

Meer info

Tussen taal en blokkendoos

Leidraad voor goede gesprekken met ouders over meertalig opgroeien, spel en speelgoed Fiches voor gesprekken met ouders voor hulpverleners In 2006 stelde de werkgroep Meertalige kinderen de AMK (Anamneselijst Meertalige Kinderen) op. Deze lijst vormde een eerste initiatief om de diagnostiek ...

Meer info

Verder met rekenen: lespakket rekenen en wiskunde

Het lespakket ‘Verder met rekenen’ werd oorspronkelijk ontwikkeld voor docenten rekenen/wiskunde in klas 1 van de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo, maar kan ook zeer geschikt zijn voor anderstalige nieuwkomers die hun rekenvaardigheid nog verder kunnen of moeten ontwikkelen. Bestaande ...

Meer info

Videoroute Meertaligheid

Hoe kun je meertaligheid op een krachtige manier inzetten in je eigen school- en klascontext? Als je op die vraag een antwoord zoekt, zit je hier goed! Met de Videoroute meertaligheid creëerden Onderwijscentrum Gent en Drongo platform voor meertaligheid i...

Meer info

Visietekst taalstimulering en meertaligheid - Kind en Gezin

Sommige ouders hebben vragen over de taalontwikkeling van hun kind. Zeker in situaties waar de taalontwikkeling van kinderen niet zo vlot verloopt of wanneer ouders zich zorgen maken over hun kind. Ook in situaties waar de thuistaal niet het Nederlands ...

Meer info

Wie heeft er een çekiç?

Artikel Artikel over het omarmen van meertaligheid op school In dit artikel over meertaligheid krijg je een antwoord op volgende vragen:  Waarom talensensibiliserend lesgeven?  Werkt talensensibilisering wel?  Hoe talensensibiliserend lesgeven?

Meer info

11 x 5-minutentaalspelletjes

Heb je in je les enkele minuten over? Met deze tips voor taalspelletjes heb je ze zo gevuld.

Meer info