Materialendatabank

Laat je informeren of inspireren door de materialen in deze databank! In de materialendatabank vind je concrete methodieken, publicaties, folders, studies, boeken en lesmaterialen, die je kunnen helpen om meertaligheid een plaats te geven in jouw praktijk.

Voor wie?

87 resultaten
Meertaligheid een troef

Professionaliseren

Meertaligheid: een troef!

Dit boek laat zien hoe meertaligheid een kracht kan zijn in het leren van Nederlands. Het biedt concrete handvatten, tools en praktijkvoorbeelden om thuistalen te erkennen en benutten in school en opvang.

Meertaligheid op het speelplein

Professionaliseren

Meertaligheid op het speelplein

Ben je als speelpleinanimator op zoek naar tips om de interactie in een meertalige speelcontext te verhogen? Dan vind je op de website van VDS (Vlaamse Dienst Speelpleinwerk) tal van nuttige tips, voorbeelden, ondersteuningsmateriaal en veel inspiratie.

Meertaligheidstimulerenbijoudersenkinderen

Professionaliseren

Meertaligheid stimuleren bij ouders en kinderen

Deze brochure biedt leerkrachten praktische tips om meertalige kinderen te ondersteunen bij het leren van Nederlands. Ze krijgen inzicht in hoe meertalige ontwikkeling het taalverwervingsproces beïnvloedt en hoe ze hiermee in de klas aan de slag kunnen.

Moedertaal in NT2

Professionaliseren

MoedINT2

Wie Nederlands leert als tweede taal, stuit op algemene én moedertaalspecifieke struikelblokken. Om NT2-docenten hierbij te helpen, ontwikkelden taalkundigen van de Universiteit Utrecht een app met overzichten van taalverschillen tussen het Nederlands en veel voorkomende moedertalen.

Nik Nak

Lesmateriaal

Nik-nak

Nik-nak is een reeks tweetalige voorleesboekjes van vzw Herkes, bedoeld om kinderen spelenderwijs een nieuwe taal te laten ontdekken. Ze combineren Nederlands met talen als Turks, Frans of Arabisch en helpen gezinnen de brug te slaan tussen hun moedertaal en het Nederlands.

Onderwijs voor de 21ste eeuw

Professionaliseren

Onderwijs voor de 21ste eeuw

De snelle veranderingen in de wereld vragen om een herziening van ons onderwijs. Dit boek biedt antwoorden op cruciale vragen over het onderwijs van de 21ste eeuw, met praktische ideeën en een optimistische blik op hoe we het onderwijs beter kunnen afstemmen op de moderne tijd.

Protocol taaldiagnostiek bij meertalige kinderen

Professionaliseren

Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen

Het protocol voor taaldiagnostiek helpt logopedisten om bij meertalige kinderen (4-8 jaar) een taalontwikkelingsstoornis te onderscheiden van een blootstellingsachterstand. Daarnaast biedt het concrete tips voor verder onderzoek en advies aan ouders en leerkrachten.

PIM HOME

Professionaliseren

PIM@home

PIM@home focust op het versterken van de diverse thuistalen en bestaat uit filmpjes met tips en activiteiten die de ouders thuis, in hun thuistaal, kunnen uitproberen met hun kinderen.

Boordevol taal

Professionaliseren

Boordevol taal

Boordevol taal is een handboek taaldidactiek voor het kleuteronderwijs, waarin wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs concreet vertaald worden in de praktijk aan de hand van zeven didactische principes.

VALIDIV

Professionaliseren

Validiv-project

​Het VALIDIV-project, voluit 'Valorising Linguistic Diversity in Multiple Contexts of Primary Education in Flanders', was een initiatief gericht op het benutten van meertaligheid in het Vlaamse basisonderwijs.

Webpagina meertaligheid SLO

Professionaliseren

Webpagina meertaligheid SLO

Het Nederlandse Stichting leerplanontwikkeling (SLO) heeft een themapagina met informatie over meertaligheid, inspirerende lesideeën en interessante publicaties.

Drongo

Professionaliseren

Drongo

Online platform over taal en meertaligheid met informatie, organisaties en netwerken over de impact van meertaligheid in onderwijs en gezin, maar ook in de zorg, cultuur en economie.

MARS onderzoek

Professionaliseren

MARS onderzoek

Het onderzoek 'Meertaligheid als Realiteit op School' (MARS) bracht in kaart hoe meertalig taalgebruik, percepties daarover en onderwijsprestaties samenhangen. De studie toont aan dat meertaligheid op school een complexe realiteit is, die verschillend wordt bekeken door leerlingen, leerkrachten en schoolleiders.